سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگرشی نو

         جهان با تحولات بنیادی روبروست. دیگر منشاء قدرت و ثروت، قدرتهای نظامی و اقتصاد صنعتی نیست بلکه کارآفرینان از دانش و اطلاعات، ثروت می اندوزند. اگر در زمانهای دور و نه چندان دور، زمین ، کشاورزی، طلا و نفت عناصر اصلی اقتصاد کلان بودند و مدتی بعد با انقلاب صنعتی و ظهور ماشین بخار، حرف اول را در کسب وکار، صنعت و کارخانه میزد، درقرن پیش روی، فن آوری رایانه ای منجمله فرآوری داده ها به طریق اینترنت و بیوتکنولوژی، اقتصاد کلان را رقم میزنند و اختلاف آنقدر فاحش هست که براحتی میتوان با اطمینان بر شواهد موجود، راه آینده را تعیین و محکم و استوار در این جهت گام برداشت. دیگر زمان اقتصاد کشاورزی، صنعت و بازار سهام به سر آمده است. نگاهی به شرکتهای برتر جهان در حال حاضر این مطلب را هویدا میسازد که همه آنها بر محور دانش و فرآوری اطلاعات و داده ها استوار هستند و بس. در آینده معیار سرمایه داری، میزان دستیابی به اطلاعات است و وسیله ثروت اندوزی دانش خواهد بود. آنهم در اشل وسیع جهانی.

              انقلاب صنعتی اول، به دوران چند هزارساله کشاورزی پایان داد و انقلاب صنعتی دوم، اقتصاد محلی را به اقتصاد ملی تغییر داد و انقلاب صنعتی سوم که در شرف اتفاق هست بنیاد اقتصاد جهانی را بنا مینهد. بدین معنی که موسسات اقتصادی، مکانهایی از دنیا را برای تجارت، تولید، خرید و فروش خدمات و اطلاعاتتشان انتخاب میکنند که پایین ترین هزینه ها را برایشان بهمراه داشته باشد. و بدین ترتیب بتدریج مفهوم  دهکده جهانی در عمل بروز خواهد کرد. آنهایی که بدنبال ثروت و به تبع آن قدرت، ارتقاء شرایط مالی، ایجاد واحد کسب و کار سودآور، نفوذ سیاسی اجتماعی هستند، فرصت را مغتنم شمرده و برای پرش از شرایط کنونی پروژه های عمرانی به شرایطی با بستر مطمئن، درهای درآمدزایی به شیوه های مبتنی برفرآوری داده را به روی خود بگشایند و آینده کسب و کار خود را تضمین نمایند. لازم به ذکر است گردش مالی که بدین ترتیب بوجود میاید قابل مقایسه با پروژه های فیزیکی و عمرانی نخواهد بود. گواه این مطلب، بررسی صد شرکت برتر جهان میباشد که اکثریت آن را شرکتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک تشکیل میدهند.

             فروش در اینترنت درده سال گذشته حداقل صد برابر شده است. در خرید و فروش الکترونیکی بسیاری از واسطه ها حذف میشود. مکانهای گرانقیمت، انبارهای وسیع، نیروهای انسانی برای راه اندازی کار مشتریان در محلهای عرضه فیزیکی و همچنین محدوده ی سرویس دهی.

            در بازار فن آوریهای جدید، شرکتها و موسسات تجاری باید تغییر اساسی در خود بوجود بیاورند . باید خود را بهم بریزند و اوراق کنند و از نو بسازند تا نجات یابند. ضمن اینکه در حال حاضر بسترها و زیربناهای تجارت اینترنتی کشور در حال ساخت و توسعه میباشد و ما در اول راهیم و این هم بد و هم خوب است. بد بخاطر اینکه باید چند سالی صبر و حوصله بخرج داد تا تکنولوژی، سرعت، استقبال همگان از تجارت الکترونیک، فرهنگسازی های لازم، به شرایط مناسب و ایده آل نزدیک شود و از طرفی خوب، بدین مناسبت که در همین شرایط نامطلوب ذکر شده، برد با کسانی است که شروع کنند و همزمان با توسعه زیربناهای ملی، زیربناها وسنگ بنا و نقشه تجارت شرکت خود را طرح و به مرحله اجرایی برسانند.

            انسان در بزرگترین دوران فرآوری داده زیست میکند. و هشدار به آنهایی که میخواهند دست به کار شوند و آن اینکه فرصت تا سالهای حدود 1415 شمسی خورشیدی یعنی بیست و پنج سال آتی باقی است چراکه تا آن زمان شرکتهای فعال به سطح مناسبی از تجارت خواهند رسید و بقیه که غیر فعال و یا فعالیت کمی دارند از دور رقابت خارج خواهند شد. پس از آن، تجارت بیوتکنولوژی حرف اول را در اقتصاد خواهد زد. برای اینکه در بازار رقابت باقی بمانیم باید مفهوم تحقیق و توسعه   (R&D)    را چاشنی کسب و کارمان کنیم و گریزی از این حیث نیست و حداقل 2 درصد درآمد باید به تحقیق وتوسعه اختصاص یابد.

                                                            ادامه دارد....